De gode hjelperne

En pensjonert marineofficer sa en gang at vi hadde et «happy ship». Etter å ha blitt forklart hva det betyr, så må vi si oss enige i det. Soria Moria Hotell er et Happy Ship. Personalet er hotellets absolutt viktigste resurs. Alle kan kjøpe seg materiell suksess, men det er i kontakten mellom gjest og ansatt magien skapes. Den magien kan ikke kjøpes for penger.
At vi har mange blandt oss med lang fartstid på hotellet, tar vi som et av bevisene på at vi er et happy ship. Det gleder oss ekstra mye at det er mange i husøkonomavdelingen som har arbeidet her lenge.
En annen viktig funksjon som hele vår fantastiske bransje har i samfunnet, er at det er en flott arena for integrering. Det er utrolig mange som finner sin plass i samfunnet etter ankomst til Norge i vår bransje. Et rom for deg kan være et menigsfull liv for andre.

Lærebedrift

Vi mener at vår bransje trenger mange fler faglærte for å kunne tilføre mer stolthet, status og faglig kompetanse. Soria Moria har hatt lærlinger siden starten av 2000-tallet, men ikke kun for å tilføre bransjen fler faglærte. Å være en lærebedrift styrker hele organisasjonen på mange plan.
Vi er også så heldige at vi i lang tid har hatt noen ansatte som vært styremedlem i opplæringskontoret Lærlingkompaniet. Lærlingkompaniet er et ekstremt godt drevet opplæringskontor for reiseliv-, servitør-, kokk-, konditor-, baker- og institusjonskokkelærlinger med totalt ca. 300 lærlinger.
I tillegg er vår resepsjonssjef Christina, sensor i reiseliv og resepsjonsfaget samt kursleder på Lærlingkompaniet.

 

Utplasseringselever

De siste årene har vi fått bra rutinene vedr. å ta imot utplasseringselever. Gleden av å se en utplasseringselev oppdage hvor utrolig givende det er å arbeide i bransjen vår er ubeskrivelig.
For mange er det den første kontakten med arbeidslivet med alt hva det innebærer vedr. skyldigheter, rettigheter, god arbeidsmoral og ikke minst, arbeidsglede.